Prodaja stana na rate
(prestaro za odgovor)
Smail aga :-)
2009-07-21 13:14:06 UTC
Prvenstveno me zanima, smijem li prodati svoj stan nekome na rate, na naèin
da mi plaæa kao banci. Dakle npr. cijena je 100.000 ali da mi plaæa na
recimo 20 godina s kamatom od npr. 8% godi¹nje.
Smijem li ja to ili je za takve poslove ovla¹tena samo banka?
Ako je odgovor da, onda bi npr. u ugovor stavili da se ja obavezujem
prepisati stan na kupca nakon isplate zadnje rate. Kako bi se plaæao porez?
Nakon 20 godina jer se tad vr¹i prijenos vlasni¹tva ili je relevantan datum
ugovora?
Smije li se staviti u ugovor da u sluèaju ka¹njenja plaæanja vi¹e od npr. 4
mjeseca ugovor se raskida i da nema vi¹e nikakvih obaveza ni on prema meni
ni ja prema njemu (praktièno gubi novce koje je uplatio) a da mu se to ne bi
desilo, da ima moguænost prenijeti to svoje pravo uknjiŸbe i obavezu
uplaæivanja na nekog drugog? Pretpostavljam da ovo "gubi novce" zakonski ne
bi i¹lo ali moŸda i bi?
Zanima me jo¹, kakvu za¹titu ima kupac da ga ja ne zaje... tj. da u
meðuvremenu ne prodam stan. Pitam i radi njega a i radi sebe ako bi se ja
odluèio na kupovinu od nekog drugog na isti naèin. Da li mu taj ugovor daje
dovoljnu za¹titu da je siguran da ako plati, da je stan sigurno njegov.
Druga bi varijanta bila da se stan odmah prepi¹e na kupca a da prodavatelj
uknjiŸi teret na nekretninu. MoŸe li to obièan prodavatelj ili to moŸe samo
banka kad daje kredit? U sluèaju neplaæanja, koja je vjerojatnost da se
kupac neplati¹a istjera iz stana odnosno da se prodavatelj namiri prodajom
nekretnine?

Znam da je ovo previ¹e pitanja pa, ako ne mogu dobiti odgovore ovdje, zanima
me kako naæi odvjetnika upuæenog u ovu tematiku i koliko bi ko¹tao njegov
angaŸman u sastavljanju ugovora, odnosno kako se uopæe naplaæuje nekakvo
pravno savjetovanje? Ja doðem kod njega pa ga izre¹etam pitanjima pa mi
naplati po satu, ili mu napi¹em pitanja na papir pa mi on sluŸbeno odgovori
i naplati xy kn/pitanje ili kako to veæ ide?
Abrgeza
2009-07-21 13:46:02 UTC
Post by Smail aga :-)
[...]
Svoj stan moŸe¹ prodati kako Ÿeli¹. Porez se prijavljuje u roku 30 dana od
sastavljanja ugovora, i plaæa kada ga utvrdi Porezna uprava, neovisno o
prijenosu vlasni¹tva. Kupac moŸe kao osiguranje izvr¹iti zabiljeŸbu prodaje
u Gruntovnici. Teret na nekreninu moŸe upisati bilo tko, a ne samo bnaka
(¹to misli¹ kako zelena¹i ucjenjuju?) . U sluèaju neplaèanja èini mi se da
je sudska procedura malo duŸa, a jo¹ ako je kupac bolestan, i ti æe¹ se
rtazboliti (psihièki).
Odvjetnik naplaæuje po dogovoru, moŸe biti po satu ili po temi, a ugovor ima
svoju cijenu, najèe¹æe postotak vrijednosti nekretnine.
Smail aga :-)
2009-07-21 13:48:27 UTC
Post by Abrgeza
Post by Smail aga :-)
[...]
OK, hvala, to je odgovor na ovaj dio kad bi se kupac odmah uknjiŸio kao
vlasnik i ¹to s porezom, a jo¹ mi ostaje èuti odgovor za sluèaj kad bi se
prijepis pr¹io tek po uplati zadnje rate, da li je legalno onaj dio u
Post by Abrgeza
Post by Smail aga :-)
[...]
...i jo¹ moŸda, da znam okvirno, koliki bi postotak od cijene nekretnine
i¹ao odvjetniku
Agnus Dei
2009-07-21 14:02:13 UTC
OK, hvala, to je odgovor na ovaj dio kad bi se kupac odmah uknji¾io kao
vlasnik i ¹to s porezom, a jo¹ mi ostaje èuti odgovor za sluèaj kad bi se
prijepis pr¹io tek po uplati zadnje rate
Jedino osiguranje naplate za tebe je da ne dozvolis upis novog vlasnika
dok ne isplati sve. Za to postoji u ugovoru uvjet da se uknjizba dopusta
posebnom tabularnom izjavom prodavaca. U protivnom kupac moze preprodati
stan nakon prve uplacene rate, i otici s novcem, a tebi ostaje slabasna
tuzba za utjerivanje duga.
Smail aga :-)
2009-07-22 07:00:03 UTC
Post by Agnus Dei
Post by Smail aga :-)
[...]
Cek, cek, nije mi jasno od kud sad tabularna izjava.
Ako ja napravim s njim ugovor da ce se prepisati tek nakon uplate zadnje
rate, kako bi se tu uklapala tabularna izjava. Nikakvu izjavu ja ne bi davao
dok ne uplati zadnju ratu. Samo da mi pojasnis, ako on uplati prvu ratu i
ostale nikada vise, kako bi on to prepisao na sebe? Pretpostavljam po tvom
odgovoru, da onda to nikako ne moze ako u ugovoru pise da se prijepis vrsi
smo nakon otplate zadnje rate.
E da, i sad jos ostaje, ako netko zna, odgovor na pitanje da li je legalno
(da se na sudu ne moze oboriti) staviti u ugovor da u slucaju neplacanja
npr. 4 rate, prodavatelj vise nema obavezu prepisati nekretninu, a da kupac
(sad vec bivsi) ostaje bez svojih novaca (uz mogucnost da to svoje pravo
otplacivanja i kasnije prijepisa "proda" nekom drugome prije nego mu se to
desi, ali ako nije, tko mu je kriv).
Marcus Phass
2009-07-22 08:11:17 UTC
Post by Smail aga :-)
[...]
Potpises standardni ugovor o iznajmljivanju stana u kojem kazes da nakon
npr. 20 godina neprekidnog najma stan prelazi u vlasni¹tvo najmoprimca.

Medjutim, ja ne znam kako ce se najmoprimac/kupac osigurati tj. kako ce on
dokazati da je isplatio svih 240 rata, u slucaju da dodje do nekih problema
s tvoje strane?
Bla
2009-07-22 14:51:07 UTC
Post by Marcus Phass
Medjutim, ja ne znam kako ce se najmoprimac/kupac osigurati tj. kako ce on
dokazati da je isplatio svih 240 rata, u slucaju da dodje do nekih problema
s tvoje strane?
pa sa nekakvim potpisanim potvrdama
bi bilo dovoljno :)

veci problem "osiguranja" je ako se
prodavatelju aka "najmodavcu" nesto
desi u tih 20 godina
signatjur nije moja furka ;)
Marcus Phass
2009-07-22 17:50:31 UTC
Post by Bla
Post by Marcus Phass
[...]
Bez ovjere javnog biljeznika?
Tocno.
Bla
2009-07-23 08:51:27 UTC
Post by Marcus Phass
Bez ovjere javnog biljeznika?
bez .. jedino bi bilo dobro da se na
tim potvrdama pise i slovima iznos
u zagradi iza brojcanog .. ili ako
ide placanje direktno na racun onda
jos bolje jer se transakcije biljeze
signatjur nije moja furka ;)
Smail aga :-)
2009-07-23 07:48:09 UTC
Post by Marcus Phass
Post by Smail aga :-)
[...]
Uh, rado bi izbjegao pojam iznajmljivanja stana, jer za razliku od prodaje
stana gdje kupac plaæa 5% poreza, kod iznajmljivanja bi plaæao ja i to 15%
od mjeseène rate.
Ove detalje s porezima bi morao jo¹ vidjeti u poreznoj upravi, nakon ¹to uz
savjete dobivene ovdje sloŸim pravnu konstrukciju ¹to se tièe ugovora i onog
¹to moŸe a ¹to ne moŸe.
Bla
2009-07-22 14:58:00 UTC
Post by Smail aga :-)
[...]
svaki ugovor koji ne sadrzava tu
"klausulu intabulandi" nije dobar
za provedbu u gruntovnici .. tj
ako predas ugovor bez tabularne
onda se samo vrsi predbiljezba
vlasnistva tj. ti i dalje ostajes
vlasnik uz zabiljezbu da postoji
KP ugovor ali bez tabularne nema
upisa vlasnistva .. vi radi svoje
sigurnosti mozete pohraniti izjavu
kod npr. nekog odvjetnika ili kod
biljeznika sta ja znam tako da ste
sigurni da nece doci do eventualnih
problema oko predaje

najveci problem je tu po meni to
sto nema osiguranja sto se dogadja
u slucaju da se tebi nesto dogodi
u 19. godini otplate jer stan ide
u ostavinu i u slucaju problema sa
nasljednicima eto ti parnicenja od
vise desetina godina :)
Post by Smail aga :-)
[...]
mozes staviti u ugovor tocne mjesece
i datume kad ti mora platiti svaku
pojedinu ratu i da se odskakanje od
toga smatra da je ugovor raskinut

e sad .. imho ne mozes traziti da ti
u tom slucaju ostane cijeli iznos vec
samo iznos kapare .. tj. u tom slucaju
bi "kupac" mogao od tebe traziti da
mu se vrati novac a ti bi od njega u
nekakvoj recimo protutuzbi mogao traziti
da ti plati "ekonomsku najamninu" jer
je cijelo vrijeme koristio stan
signatjur nije moja furka ;)
Smail aga :-)
2009-07-23 08:13:42 UTC
"Bla" <***@GMELJ.com> wrote in message news:h479do$i5b$***@ss408.t-com.hr...
Post by Bla
[...]
A u sluèaju neizvr¹avanja obaveza od strane kupca ja bi trebao njega tuŸiti
ili ¹to veæ da dobijem potvrdu da se ta zabiljeŸba da postoji KP ugovor moŸe
obrisati (pretpostavljam da kupac ne bi bio voljan sam izjaviti na
gruntovnici da se smije maknuti zabiljeŸba)?
Post by Bla
[...]
Uh, ovo je lo¹e. Nisam pravnik, pa nisam ni pomi¹ljao na ovakvu moguænost,
tj. bilo mi je nekako logièno da ako je s vlasnikom stana napravljan ugovor,
koji se tièe prodaje nekretnine da onda se nemaju tu sad nekakvi nasljednici
¹to ubacivati nego da samo mogu naslijediti buduæe uplate kupca. Ali eto...
:-(, ma dobro je da si mi ovo objasnio, buduæi da prema kolièini
informacija, koje si do sad dao, pretpostavljam da ti jesi pravnik i da
kuŸi¹ stvari.
Post by Bla
Post by Smail aga :-)
[...]
MoŸe¹ li me uputiti na nekakav zakon koji se bavi ovom tematikom, pa da malo
prosurfam. Htio bi naæi kolika je to "ekonomska najamnina" i naime nije mi
jasno ¹to je kapara i kojim je zakonom ta "institucija" utvrðena. Npr. ako
ja Ÿelim kupiti stan za 100.000 i dam èovjeku 3.000 kapare i za petnaest
dana se predomislim, kako ja kuŸim stvari, ta kapara ostaje njemu jer sam ga
zaje... i on je morao odbiti par potencijalnih kupaca (od kojih su moŸda
neki htjeli dati i vi¹e od 100.000). Gdje pi¹e do kojeg se iznosa moŸe
smatrati kapara? MoŸe li kapara biti 1.000? Ako moŸe biti, onda moŸe li biti
7.000? Ako moŸe biti, ¹to ne bi bila i 50.000 ili 99.000 ako nema nekog
zakona koji definira kolika ta kapara moŸe biti? Ili je to u ovom sluèaju
kao u nogometu "slobodna sudaèka procjena"? Nadam se da sam objasnio
problem, pa reci gdje bi o tome mogao proèitati a moŸe¹ usput i odgovoriti,
ako zna¹, "iz rukava". :-)
Bla
2009-07-23 09:07:45 UTC
Post by Smail aga :-)
[...]
nisam .. al mogu reci da znam znanje :)

sad sam se sjetio da se ovdje radi o
duljem roku tako da zabiljezba sa samo
predanim ugovorom bez tabularne ne bi
trajala dovoljno dugo (traje samo 5g)

dakle stan bi cijelo to vrijeme bio
na tvom imenu i ti bi bio vlasnik

jedini nacin da se "izvuces" od ovog
je da sklopite ugovor o "dozivotnom
uzdrzavanju" u kojem bi se naveo rok
od 20 godina i mjesecnim iznosima koji
se kao placaju za "uzdrzavanje"

to bi cak islo u korist kupca jer bi
time izbjegao porez na promet obzirom
da bi za svaku godinu "uzdrzavanja"
bio oslobodjen cini mi se sa 0.5% poreza

ne znam kako tocno ide sa ponistenjem
ugovora o uzdrzavanju, no u tom slucaju
mu opet moras vratiti ono sto je "dano"
Post by Smail aga :-)
[...]
e kad bi postojao propis o "ekonomskoj
najamnini" time bi se rijesio dobar broj
problema sa npr. zasticenim najmoprimcima
i slicno :) .. nema nigdje definicije no
ako bi uspio dobiti nekoliko ugovora za
nekretnine u blizini to bi bio dovoljan
dokaz

ovo sa kaparom i svim ostalim propisima
vezano za bilo kakve ugovore se nalazi
u ZOO-u tj. zakonu o obveznim odnosima

ukucaj u gugl i iskocit ce ti odmah
samo pripazi da citas novi ZOO iz
2005. g. :)

mislim da ti ni jedan sudac ne bi kao
kaparu gledao ono sto je placeno preko
10% cijene jer je to "obicaj" .. e sad
nitko ne kaze da ne moze biti vise no
u praksi to moze biti i manje tipa 3,
5 ili 8
signatjur nije moja furka ;)
Borislav Juzbašić
2022-02-18 17:42:30 UTC
Post by Bla
Uh, ovo je lo�e. Nisam pravnik, pa nisam ni pomi�ljao na ovakvu mogu�nost,
tj. bilo mi je nekako logi�no da ako je s vlasnikom stana napravljan ugovor,
koji se ti�e prodaje nekretnine da onda se nemaju tu sad nekakvi nasljednici
�to ubacivati nego da samo mogu naslijediti budu�e uplate kupca. Ali eto...
:-(, ma dobro je da si mi ovo objasnio, budu�i da prema koli�ini
informacija, koje si do sad dao, pretpostavljam da ti jesi pravnik i da
ku�i� stvari.
[...]
Mo�e� li me uputiti na nekakav zakon koji se bavi ovom tematikom, pa da malo
prosurfam. Htio bi na�i kolika je to "ekonomska najamnina" i naime nije mi
jasno �to je kapara i kojim je zakonom ta "institucija" utvr�ena. Npr. ako
ja �elim kupiti stan za 100.000 i dam �ovjeku 3.000 kapare i za petnaest
dana se predomislim, kako ja ku�im stvari, ta kapara ostaje njemu jer sam ga
zaje... i on je morao odbiti par potencijalnih kupaca (od kojih su mo�da
neki htjeli dati i vi�e od 100.000). Gdje pi�e do kojeg se iznosa mo�e
smatrati kapara? Mo�e li kapara biti 1.000? Ako mo�e biti, onda mo�e li biti
7.000? Ako mo�e biti, �to ne bi bila i 50.000 ili 99.000 ako nema nekog
zakona koji definira kolika ta kapara mo�e biti? Ili je to u ovom slu�aju
kao u nogometu "slobodna suda�ka procjena"? Nadam se da sam objasnio
problem, pa reci gdje bi o tome mogao pro�itati a mo�e� usput i odgovoriti,
ako zna�, "iz rukava". :-)
signatjur nije moja furka ;)
Abrgeza
2009-07-21 19:31:05 UTC
Post by Smail aga :-)
[...]
Za pitanje raskida neka odgovori netko tko to bolje zna, iako ja smatram da
je takva klauzula zakonski dopu¹tena. Takva klauzula je bila u nekim
ugovorima o Ÿivotnom osiguranju.
Okvirni postotak je 1% ako su papiri èisti, ali to ti je kao na trŸnici,
cjenka¹ se, a recesija je i mogao bi proæi jeftinije.